2006
Na het bandendebacle met Michelin in 2005 besloot de FIA dat er dit jaar weer bandenwissels mochten plaats vinden tijdens de race. Daarnaast begon in 2006 het tijdperk van de V8 motoren ipv de V10’s die de teams de jaren daarvoor hadden gebruikt. Ook hielden de teams van Jordan, overgenomen door Midland, Minardi overgenomen door Toro Rosso (Red Bull) op te bestaan. Het team van Sauber werd overgenomen door BMW en heette vanaf 2006 BMW-Sauber. Daarnaast kwam er nog een nieuw team bij met de steun van Honda werd Super Aguri opgericht. Het jaar begon zoals het in 2005 eindigde met drie overwinningen op rij voor het team van Renault. Twee voor Alonso in Australië en Bahrein en Fisichella in Maleisië. Maar de Ferrari’s van Michael Schumacher en zijn nieuwe teamgenoot Felipe Massa zijn steeds dichtbij. Won Alonso in 2005 nog op het circuit van Imola dit keer ging de overwinning naar Schumacher al was het weer net zo spannend als in 2005. Ook op de Nurburgring was Schumacher, mede door een goede pitstopstrategie en een paar supersnelle rondjes toen Alonso de pit in dook, de winnaar. Alonso won zijn thuiswedstrijd op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Monaco stond in het teken van een schandaal rondom Michael Schumacher. In het laatste deel van de kwalificatie kon Schumacher zijn tijd niet meer verbeteren. Alonso was bezig met een snelle ronde. Schumacher kreeg dit door en parkeerde zijn auto in de twee na laatste bocht om zo een gele vlag te veroorzaken waardoor Alonso zijn tijd niet meer kon verbeteren. De hele F1 wereld sprak er schande van, ik zelf vond het ook niet slim als Schumacher gewoon zijn voorvleugel eraf had gereden was er niets aan de hand geweest. Maar hier komt ook weer de mens Schumacher naar boven en de loyaliteit naar zijn team, dat hij de monteurs geen extra werk wilde bezorgen. Na lang vergaderen werd Schumacher gediskwalificeerd en moest hij de race achteraan de grid starten. Alonso won de race evenals de daaropvolgende 2 races op het circuit van Silverstone in Engeland en in Montreal, Canada. In Amerika was Ferrari de bovenliggende partij, na een grote startcrash won Schumacher zijn vierde op een volgende race op het circuit van Indianapolis. Dit zou tevens de laatste race zijn van Juan Pablo Montoya hij zocht zijn heil in de Nascar. Zijn plek werd overgenomen door de Spanjaard Pedro de la Rosa. Ook de GP van Frankrijk en Schumachers thuisrace waren overwinningen voor de Duitser. De GP van Hongarije was een knotsgekke wedstrijd met regen, crashes en wat al niet meer waardoor uiteindelijk Jenson Button in de Honda de wedstrijd won. Dit was voor Button zijn eerste overwinning in de Formule 1. Bij de volgende race scoorde Massa zijn eerste overwinning. De GP van Italië was een bijzondere wedstrijd al maandenlang ging het gerucht dat Schumacher ging stoppen. Nadat hij als eerste over de finish kwam werd bekend dat Schumacher inderdaad ging stoppen. Erg jammer vond ik dat toen. Maar hoe kun je je afscheid nu beter aankondigen dan na een overwinning in het thuisland van Ferrari. Ook de volgende race in China werd een prooi voor Schumacher zijn 91ste en laatste overwinning in de Formule 1. Maar die kwam niet vanzelf. De weersomstandigheden en de banden speelden weer een grote rol tijdens deze race. De daaropvolgende race leek ook een prooi te worden totdat een aantal ronden voor het einde de motor van Schumachers Ferrari het begaf. Daardoor won Alonso de race en liep hij uit in de stand om het wereldkampioenschap. Schumacher moest in Brazilië winnen maar al in de kwalificatie ging het mis en moest hij vanaf de tiende plek starten. Na een paar ronden kreeg hij nog een lekke band en moest vanaf de laatste plek beginnen. Felipe Massa won de race voor Fernando Alonso die daardoor genoeg punten had om zich voor het tweede jaar op rij wereldkampioen te mogen noemen. Jenson Button werd derde en Michael Schumacher werd na een schitterende inhaalrace vierde. Het einde van het tijdperk Schumacher was aangebroken. Zeven wereldtitels, 91 overwinningen en 68 pole positions. Records die nog lang niet gebroken gaan worden toch?
2007
Schumacher was gestopt bij Ferrari en zijn plek werd overgenomen door Kimi Raikkonen. Fernando Alonso vertrok bij Renault om voor McLaren te gaan rijden. Als teamgenoot kreeg hij daar Lewis Hamilton. Ook was er in de vorm van Spyker een ‘Nederlands’ Formule 1 team op de grid met coureurs Adrian Sutil en Christijan Albers. Kimi Raikkonen deed meteen goede zaken bij de eerste race van het seizoen en zijn eerste race voor Ferrari. Door pole position te trainen, de snelste race ronde te rijden en de race te winnen. Alonso werd tweede en debutant Hamilton pakte de laatste podiumplek. In Maleisië pakte Massa zijn eerste pole maar kon deze niet omzetten in een overwinning want die was voor Alonso in de McLaren. Massa revancheerde zich de volgende twee GP’s die van Bahrein en Spanje. Bij beide GP’s pakte hij de pole, reed de snelste ronde en pakte de overwinning. In Monaco was het de beurt aan Alonso. De races in Canada en de USA waren de eerste twee overwinningen voor Lewis Hamilton. De race in Canada werd opgeschrikt door een zeer zware crash van Robert Kubica van het BMW Sauber team. Wonder boven wonder had hij bijna niets. Tijdens de GP van Amerika werd zijn plek ingenomen door Sebastian Vettel. Die meteen punten wist te scoren bij zijn debuut en later in het seizoen de plek in nam van de ontslagen Scott Speed bij Toro Rosso. Daarna was het weer de beurt aan Raikkonen om twee wedstrijden te winnen namelijk die van Frankrijk en Engeland. De tiende race van het seizoen was wederom een bijzondere. Op de Nurburgring was de race net 2 rondes onderweg toen de hemelsluizen openden en een bak water op het circuit ploften. Vooral in de eerste bocht was niet te rijden waardoor uiteindelijk 7 auto’s in de grindbak stonden. Waaronder Lewis Hamilton maar hij liet slim genoeg zijn motor draaien en werd de baan weer opgehesen. Door een slimme zet van het team van Spyker reed de vervanger van de net ontslagen Christijan Albers, Markus Winkelhock al op regenbanden en leidde voordat de rode vlag werd gezwaaid de race. Toen de regen was weggetrokken werd de race weer gestart en won Alonso, na een fraai gevecht met Felipe Massa, de race.
Tijdens de kwalificatie voor de GP van Hongarije zorgde diezelfde Alonso voor controverse door toen hij nieuwe banden had gehaald voor zijn laatste vliegende rondje stil te blijven staan in de pits zodat Hamilton geen tijd meer had om na zijn bandenwissel nog een snel rondje te rijden. Door deze actie van Alonso werd Alonso teruggezet naar de zesde startplek. Hamilton won de race uiteindelijk met overmacht. De vier volgende wedstrijden waren om en om voor Ferrari en McLaren. De GP van Turkije was voor Massa, Alonso won in Italië, Raikkonen in België en Hamilton in Japan. Voor het eerste in jaren werd deze laatste race niet gereden op het circuit van Suzuka maar op het circuit van Fuji. In China leek Hamilton opweg naar de overwinning en zelfs het wereldkampioenschap totdat hij zijn intermediates wilde gaan wisselen voor slicks. Bij het binnenrijden van de pits gleed de auto weg het grindbakje in. Hier kwam Hamilton niet meer uit. De overwinning ging hierdoor naar Kimi Raikkonen die ineens weer een kans had om het wereldkampioenschap voor zich op te eisen. En zo geschiedde in een rare GP van Brazilië had Hamilton een vaag probleem waardoor hij terug viel tot achterin het veld. Raikkonen werd voorbij gelaten door Massa en Alonso leek het allemaal wel goed te vinden. Dus won Raikkonen de race en het wereldkampioenschap in zijn eerste jaar voor Ferrari. Het seizoen werd verder gekenmerkt door het spionage schandaal tussen een werknemer van Ferrari, Nigel Stepney en een werknemer van McLaren, Mike Coughlan. Daarover kun je hier meer lezen, met een mooie tijdlijn van alle gebeurtenissen. Door dit schandaal werd McLaren uit de constructeurs stand gehaald. Waardoor Ferrari ook de constructeurs titel pakte.
2008
In het winterseizoen van 2007 en 2008 wordt het team van Spyker overgenomen door Vijay Mallya en krijgt het de naam Force India. Fernando Alonso gaat ondanks een lopend contract bij McLaren terug naar zijn oude liefde Renault. ChampCar kampioen Sebastian Bourdais wordt de teamgenoot bij Toro Rosso naast Sebastian Vettel. De openingsrace in Melbourne, Australië wordt gedomineerd door Hamilton. Nick Heidfeld van BMW-Sauber wordt tweede en Nico Rosberg in de Williams derde. Zeven coureurs wisten deze race maar te finishen. Door het ophouden van andere coureurs moet Hamilton in Maleisië vanaf plek 5 starten. Raikkonen stond op pole en wint uiteindelijk de race. In Bahrein is Felipe Massa weer terug na een stroeve seizoensstart met een overwinning. In Spanje wint Raikkonen weer met Massa op plek twee tevens is dit de laatste race van het team van Super Aguri, het geld is op. In Turkije pakt Massa voor het derde opeenvolgende jaar de overwinning. In een regenachtig Monaco wint Hamilton de race voor Kubica en Massa. De GP van Canada wordt gewonnen door Robert Kubica in de BMW-Sauber, Nick Heidfeld maakt er zelfs een 1-2 van. Een jaar geleden keek Kubica de dood nog in de ogen maar nu door een ongeluk in de pits, Hamilton had niet in de gaten dat Kubica en Raikkonen voor het rode licht stond te wachten en reed op de Ferrari van Raikkoen. Kubica ontsnapte en won dus de race. Door uitlaatproblemen bij Raikkonen wist Massa de GP van Frankrijk te winnen. Raikkonen eindigde als tweede. Hamilton won zijn verregende thuiswedstrijd in Engeland en ook in Duitsland won hij de race. In Hongarije leek Massa op de overwinning af te gaan maar in de laatste ronde plofte zijn motor waardoor de overwinning ging naar Heiki Kovolainen de teamgenoot van Hamilton. Op het nieuwe stratencircuit in Valencia, Spanje is Massa oppermachtig en wint de wedstrijd voor Hamilton. In België wint Hamilton maar na de race krijgt hij straf omdat hij door het circuit af te snijden een voordeel had toen hij Kimi Raikkonen inhaalde. Door deze straf van 25 seconden gaan de punten naar Massa. Sensatie is er in Monza als Sebastian Vettel zijn Toro Rosso op een natte baan op pole position zet. De sensatie wordt nog groter als hij de dag erop de race ook wint.
Na Valencia weer een nieuw circuit op de kalender en weer een straten circuit. Singapore organiseerde de eerste Formule 1 nachtrace op het Marina Bay Street Circuit. Massa startte van pole, maar zou uiteindelijk niet winnen. In de 12de ronde crasht Nelson Piquet Jr. teamgenoot van Fernando Alonso bij Renault in de muur. In 2009 toen Piquet net ontslagen was bij Renault vertelde hij dat dit een opdracht was geweest van het team. Door de crash kwam de safetycar op de baan en dook iedereen de pits in. Bij het wegrijden was Massa net te vlot een vertrok met de tankslang nog aan zijn auto gekoppeld. Hierdoor zakte Massa terug naar de laatste plaats en was zijn race over. Hamilton liep 6 punten in op de Braziliaan in het kampioenschap. Alonso won de race voor Renault. Alonso won ook in Fuji en Hamilton pakte de overwinning in China. Hamilton had op dat moment 7 punten voorsprong op Massa in het kampioenschap voordat de laatste GP in Brazilië begon. Als Hamilton vijfde finishte was hij kampioen. Dat was nog moeilijker dan gedacht. Massa was het hele weekend de te kloppen man, met pole en ook de race won hij en even, lees 30 seconden, leek dat genoeg te zijn voor de titel. Maar Hamilton wist in regenachtige omstandigheden 300 meter voor de finish Timo Glock die nog op droog weer banden reed, in de Toyota in te halen om zo 5de te worden. Wat dus genoeg was voor het kampioenschap. Het verschil was 1 punt in het voordeel van Hamilton. Ferrari won wel de constructeurstitel.
2009
Crisis in de wereld dus besloot Honda na een rampzalig 2008 de stekker uit het Formule 1 project te halen. Waardoor de winter voor Jenson Button en Rubens Barrichello een lange werd en vol onzekerheid. Maar daar was Ross Brawn (grondlegger van de 7 wereldtitels van Schumacher) die het team overnam van Honda. Bij Mercedes motoren bestelde en het team veranderde in BrawnGP. Tijdens de wintertests zat het team er al goed bij maar dat was volgens de meeste kenners om sponsoren aan te trekken. Het jaar 2009 stond ook in het teken van veel nieuwe regelgeving. Zo was er KERS een extra powerboost dat opgewekt werd via een batterij in de auto. Daarnaast werden alle rare vleugeltjes en uitsteeksels verboden op de auto’s, werd de voorvleugel een stuk breder en de achtervleugel een stuk smaller. En keerden de slick banden terug voor het eerst sinds 1997. Dit alles om het inhalen te bevorderen. Na 1,5 jaar bij Toro Rosso maakt Vettel de overstap naar Red Bull Racing. In Melbourne zijn de beide auto’s van BrawnGP oppermachtig dit komt mede door een ‘loophole’ in de regelementen die Ross Brawn teambaas en ontwerper van de auto heeft ontdekt. Deze ‘loophole’ maakt het mogelijk om een dubbele diffuser te gebruiken wat natuurlijk meer downforce oplevert en dus een snellere auto. Toyota en Williams hadden een zelfde soort diffuser waardoor de andere teams, die dit niet hadden, protest aantekenden tegen de in hun ogen illegale diffusers. Dit protest werd voor de GP van China afgewezen. Button wint de race in Australië voor Barrichello. Button wint ook de tweede race in Maleisië die door de monsoon regen halverwege wordt afgevlagd waardoor er halve punten worden toegekend aan de coureurs. In China regent het ook en daar weet het team van Red Bull Racing het beste van te maken. Met Vettel die wint en Mark Webber die tweede wordt pakt het team zijn eerste overwinning sinds ze in de Formule 1 zitten. In Bahrein staat het team van Toyota met Timo Glock en Jarno Trulli op de eerste rij. Maar door een verkeerde pitstopstrategie haalt Button het duo in en wint zo de GP. Dit doet Button ook in Spanje, Monaco en Turkije. De Brawn is oppermachtig. Maar na de overwinning in Turkije stopt de dominantie van BrawnGP en neemt Red Bull Racing het stokje over. Vettel wint de GP op Silverstone en Webber behaalt zijn eerste overwinning de race erop in Duitsland op de Nurburgring. Tijdens de kwalificatie voor de GP van Hongarije krijgt Massa een springveer tegen zijn hoofd waarna hij met een dikke 200 km/h bewusteloos in de band knalt. Massa is zwaargewond aan zijn hoofd en wordt per helikopter naar het ziekenhuis vervoerd. Lewis Hamilton in de McLaren won uiteindelijk de race. Tijdens de zomerpauze kondigde BMW-Sauber hun vertrek aan uit de sport mede door de financiële crisis en tegenvallende resultaten. Ferrari moet opzoek naar een vervanger voor Massa, Michael Schumacher wordt gevraagd maar door een crash met een motor heeft hij nog te veel last van zijn nek om in te stappen. Een grote teleurstelling voor Ferrari en de Formule 1 in het algemeen. Testcoureur Luca Badoer neemt het zitje over. Romain Grosjean neemt het zitje van de tegenvallende Piquet over die meteen uit de school klapt dat hij tijdens de GP van Singapore in 2008 opzettelijk was gecrasht om zo teammaat Alonso te kunnen laten winnen. Dit komt hem op een reprimande te staan. Teambaas Flavio Briatore krijgt een forse straf en ook hoofdsponsor ING verlaat het team per direct.
De Grand Prix van Europa wordt een prooi voor Rubens Barrichello in de BrawnGP. Voor de GP van België zet Giancarlo Fisichella zijn Force India prompt op pole position. In de race moet hij Kimi Raikkonen voor zich dulden dat Ferrari de eerste en enige zege oplevert in 2009. Voor de GP van Italië werd de zeer tegenvallende Badoer, die in beide races laatste werd, vervangen door Giancarlo Fisichella. BrawnGP was weer terug in Italië en maakten er de vierde en laatste 1-2 van voor het team. Ditmaal was het Barrichello voor Button. In Singapore was Hamilton weer de sterkste. In Japan was Vettel de dominante man. Jarno Trulli in de Toyota werd tweede, aan het eind van het seizoen zou blijken dat dit het laatste podium was voor Toyota. Het team trok zich ook terug uit de sport wegens tegenvallende prestaties. In de een na laatste race van het seizoen werd het kampioenschap beslist. Barrichello pakte pole maar door het slechte weer kwalificeerde titelrivalen Button en Vettel zich respectievelijk op de 14de en 16de positie. Aan het eind van de race lag Button vijfde genoeg om het kampioenschap binnen te halen. Doordat Barrichello tweede werd, pakte BrawnGP ook de constructeurstitel. De laatste race van het jaar vond plaats op het nieuwe circuit in Abu Dhabi. Deze race werd gehouden tijdens zonsondergang en was een prooi voor Red Bull Racing met Vettel als winnaar en Webber als tweede. Jenson Button sloot zijn kampioensjaar af als derde.
2010
Drie nieuwe teams op de grid met Virgin, Lotus en Hispania Racing. BrawnGP was overgenomen door Mercedes. Michael Schumacher kwam terug in de Formule 1 om bij Mercedes te gaan rijden samen met teamgenoot Nico Rosberg. De wereldkampioen van 2009 Jenson Button, vertrok naar McLaren en werd daar teamgenoot van Lewis Hamilton. Raikkonen had genoeg van de Formule 1 en ging rally rijden. Zijn plek bij Ferrari werd ingenomen door Fernando Alonso en ook Massa na zijn zware ongeval in Hongarije was terug in de Ferrari. Renault werd overgenomen door investerings maatschappij Genii en ook Peter Sauber kocht zijn team over van BMW. Robert Kubica vertrok bij BMW en nam het zitje van Alonso over bij Renault. Voor het eerst sinds 1993 mocht er tijdens de race niet meer bijgetankt worden. Ook werd er een nieuw puntensysteem geintroduceerd. Was het eerste dat de top 8 punten kreeg (10-8-6-5-4-3-2-1) nu kregen de eerste tien coureurs punten (25–18–15–12–10–8–6–4–2–1).
Het seizoen 2010 begon in Bahrein met een overwinning voor Fernando Alonso in zijn Ferrari. Massa werd tweede. In Australië was regerend wereldkampioen Jenson Button degene die de overwinning pakte. Vettel won in Maleisië. In China won Button weer met McLaren. Daarna was het de beurt aan Mark Webber hij won de GP van Spanje en van Monaco. Tijdens de Turkse GP kwamen beide Red Bull coureurs Vettel en Webber in botsing met elkaar. Vettel viel uit en Webber finshte uiteindelijk als derde achter de beide McLarens van winnaar Hamilton en Button. De volgende race in Canada werd ook gewonnen door Hamilton. De Europese Grand Prix op het stratencircuit van Valencia werd gewonnen door Vettel. De daaropvolgende GP die van Groot Brittanië zou de spanningen binnen Red Bull Racing nog verder verhogen. Zowel Webber als Vettel reden dat weekend met nieuwe voorvleugels. Doordat Vettel de zijne beschadigde in de laatste vrije training werd de nieuwe voorvleugel van Webbers auto gehaald en op die van Vettel gezet. Webber won de race door bij de start Vettel die van pole vertrok in te halen. Na afloop riep hij over de boardradio ‘not bad for a number two driver’. Tijdens de Duitse GP op Hockenheim zat Ferrari weer van voren. Massa leidde de wedstrijd, Alonso reed op de tweede plek. Op een gegeven moment kreeg Massa de boodschap ‘Fernando is faster than you’, ‘do you understand this message’. Niet veel later ging Massa opzij en won Alonso de race. Dit leidde net als in 2002 weer tot een straf voor Ferrari. Doordat ze opzettelijk de uitslag van de race veranderden moest het team 100.000 dollar betalen aan de FIA. Mark Webber won de race in Hongarije waar Vettel een blunder begin door te ver achter de safety car te rijden. Hiervoor kreeg hij een drive-through penalty waardoor hij als derde eindigde. Spa was zoals gewoonlijk weer nat, de race werd gewonnen door Hamilton. Alonso spinde in de regen van de baan. De volgende race op Italiaanse grond wist Alonso te winnen en ook de volgende race in Singapore werd gewonnen door Alonso. In Japan was Red Bull Racing weer de dominantste van het setje. Vettel won de race voor Webber en Alonso. De volgende race werd verreden op de nieuwe toevoeging aan de kalender Zuid Korea. De weergoden gooiden roet in het eten waardoor men een tijd lang niet reed en de wedstrijd uiteindelijk achter de safety car van start te laten gaan. Webber spinde van de baan en een paar ronden voor het einde viel Vettel uit met een kapotte motor. Zo kreeg Alonso de zege in zijn schoot geworpen. De kwalificatie voor de GP van Brazilië begon nat en droogde daarna op waardoor Nico Hulkenburg in de Williams verrassend de pole position pakt. Op racedag was het droog het team van Red Bull Racing pakte een 1-2 met Vettel en Webber. Hiermee behaalde het team genoeg punten om in pas het 6de seizoen van het team de constructeurstitel binnen te halen. De laatste race vond plaats in Abu Dhabi op het Yas Marina Circuit. Waar Webber (op dat moment klassementsleider), Vettel en Alonso nog kans maakten op de titel. Alonso en Webber kozen beide voor een vroege stop terwijl Vettel later naar binnen ging. Alonso kwam achter de Rus Vitaly Petrov van Renault de baan op. Op plek zes, Alonso had een vierde plaats nodig om wereldkampioen te worden. Wat Alonso ook probeerde hij kwam niet voorbij de Rus. Ondertussen reed Vettel op P1 en won uiteindelijk de race met Hamilton en Button als tweede en derde. Doordat Alonso niet verder kwam dan plaats 6 pakte Vettel zeer verrassend de coureurstitel. Daarmee was het ook de eerste keer in het seizoen dat Vettel het klassement aanvoerde. De terugkeer van Schumacher (72 punten) was mede door een niet al te snelle Mercedes niet heel succesvol te noemen.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.